Foz do Iguaçu / Puerto Iguazú

• – Naar ’s werelds meest energie-opwekkende dam geweest.
  • – Naar Parque de Aves geweest.
  • – Naar de wereldberoemde Cataratas do Iguaçu geweest .

1-3 Ik wordt om 8.30 uur wakker terwijl we Cascavel inrijden. Hier moeten we opnieuw overstappen, waarna we drie uur later in Foz arriveren. Ik check in het hostel (Bambu) en ga ’s middags naar ’s werelds meest energie-opwekkende dam (Itaipu: “The rock that sings”). Het ligt precies op de grens van Brazilie en Paraguay en levert de energie voor 20 procent van Brazilie en 90 procent van Paraguay. Zit in een bus met 50 procent Jappen en zo voel ik me ook. Met een irritant deuntje gaan we naar een uitkijkpunt en mogen we foto’s maken waarna we een rondje terugrijden. In eerste instantie heb ik een hostel in het centrum genomen om van mijn zaterdagavond te genieten. De busreis van 23 uur heeft echter zijn tol gekost, ik ga vanavond niet uit…

2-3 Na ontbijt vertrek ik naar eerst naar Parque das Aves (birdpark). Hier is een grote verscheidenheid aan vogels vanuit de hele wereld te bewonderen. Daarnaast herbergt het vlinders en reptielen. Er is één hele grote kooi met zo´n 100 papegaaien. Leuk voor de foto als je ze een steentje geeft vertel de opziener. Ik pak een steentje en wacht tot de opziener een foto maakt. De papegaai wordt echter ongeduldig, omdat de opziener niet opschiet met de foto en bijt even lekker in mijn vinger. Bij de tweede poging gaat het wel goed. Ga daarna naar Parque Nacional do Iguaçu. Eindelijk gaan we de watervallen bezoeken! Nadat je een kaartje hebt gekocht brengt een bus je naar een plek vanwaar je een wandeling maakt langs prachtige uitzichten van de watervallen, met als hoogtepunt Devils Throat! (PS: Wat ben ik blij dat ik niet één van de 50+ers ben die met een georganiseerde reis mee is en met 3 stickers op zijn shirt moet lopen voor het geval hij zijn busnummer, tournummer en nog wat vergeet. Dus travel YOUNG!). Om mee te kunnen genieten van de views check de foto’s! Terug in het hostel check ik uit en ga met de bus naar Argentinie. Vanuit hier moeten de watervallen zelfs nog beter te bewonderen zijn! Ik check ik een International Youth Hostel (IYH), wat de Lonely Planet (LP) beschrijft als de beste van het land. Het is er erg gezellig. ’s Avonds zijn we met 11 personen aan het pokeren. Mijn game-strategy is anders dan thuis. Hier heet ik namelijk de ¨all-in guy¨. Helaas wordt ik derde van de elf en ga niet naar huis met de pot. Tegelijkertijd is er ook een klein gemis naar mijn pokermatties at home!

PS: Rikkie gefeliciteerd!!

3-3 Zelfde nacht gehad als eerste nacht in Pantanal. Drie uurtjes is de max. Fucking humid all night! Ik heb me niet, zoals velen, ingeschreven voor een georganiseerde reis en ga alleen naar de falls. Wachtend op de bus besluit naar de falls ik met twee Israeliers en twee Amerikaanse om de taxi te nemen. De Argentijnse kant biedt meer dan de Braziliaanse kant, omdat je van meerdere kanten de watervallen kan bewonderen. Ik sta versteld van de schoonheid van de natuur! Eerst ga ik naar Devils Throat en doe erna de hoge en lage tour. Aangekomen bij de lage tour besluit ik toch de baptise te doen: met een speedboot de watervallen in. Geweldig! Op het eiland dat tussen Brazilie en Argentinie in ligt zijn naast uitkijkpunten ook vele reptielen en vogels te zien. Ik zit na met een groep uit het hostel waarna ik terug ga. Ik check in in een andere kamer (met airco). Ik schrik flink wanneer ik merk dat ik mijn bergschoenen ben vergeten en kan ze nergens vinden. Bij tweede keer navraag blijkt het meisje van de receptie ze netjes te hebben opgeborgen, echter niet in de lost and found. ’s Avonds organiseert het hostel een BBQ met gratis capharinas en als entertainment een tango. Bij de eerste proefles wordt ik bij mijn bord weggesleurd en moet ik voor het hele hostel mijn tango voordoen. Daarna gaan we met z’n allen op stap in Club Bar wat nogal tegenvalt (alleen het hostel is aanwezig), ondanks mijn hoeveelheid alcohol…

PS: Beppe gefeliciteerd!!

4-3 Ik wordt pas 10.30 uur wakker. Te laat voor ontbijt en eigenlijk te laat om uit te checken. Ik vraag of er een kamer vrij is om vandaag uit te kunnen brakken bij het zwembad, maar het zit helemaal vol. Vandaag blijf ik echter wel chillen bij het zwembadmet twee Engelse jongens (Liam en Mike) en pak de nachtbus naar…

2 Responses

1. hey Bas!!

Wat een mooie foto’s! O.n.g.e.l.o.o.f.l.i.j.k! Vooral die vd waterval, dat moet eeen vette ervaring zijn geweest. En dan met al dat geluid, wat een vette ervaring!

Blijf schrijven bas! Het ga je goed!

2. Jeetje man je vond mij al irritant met zoveel verhalen maar jij overtreft mij hoor!! Ik deed er vaak slecht een per week maar jij hebt iedere dag mooie dingen te vertellen. Gaat alles niet bizar snel voor je? En heb je niet het idee dat je nog maar net weg bent en tegelijkertijd het gevoel dat je al een jaar wegbent omdat er zoveel gebeurd?

Het is maar goed dat je alles opschrijft anders ga je zeker dingen vergeten. Kom wel terug met alle latijnse dansen hoor…. maakt je populair in Europa.