Bogotá D.C.

• – Sightseeing and partying in Bogotá.
  • – It´s time to leave… 🙁

9-8 Na een nachtbus waar ik niet in heb kunnen slapen (waarschijnlijk zit ik in een verkeerd ritme) kom ik om 7.30 uur aan in Bogotá. Wanneer ik uit de bus stap voelt het alsof ik op zeebenen sta. De terminal is ongeveer 25 minuten van het historisch centrum en neem daarom een bus in plaats van een taxi. Aangezien ik geen exact adres heb van mijn hostel is het even rondvragen en -lopen voordat ik in kan checken. Nadat ik een ontbijtje heb gescoord bel ik – meer dan drie maanden geleden – even met Nederland / Spanje om Evelien te feliciteren. Kan niet laten ook pap en mam proberen te bellen, maar die nemen niet op. Ach, het is nu nog maar een weekje en dan zie ik ze al. Daarna duik ik even mijn bed in en om 12.30 uur loop ik het centrum in. Ondanks dat het centrum gemakkelijk lijkt te zijn ingedeeld (in calles en carreras) vind ik het erg onoverzichtelijk. Het centrum is daarbij ook het onveilige deel van Bogotá en moet je erg oppassen voor je spullen. Ik loop rustig de hele dag door het centrum heen, lunch op het centrale plein en bezoek het politiemuseum. Dit is een nogal luguber museum, want de tentoonstelling showt de dakpan waar het bloed op zit van Pablo Escobar, mugshots van hem en zijn Medellin-cartel, een tentoonstelling van verschillende methoden om de doodstraf uit te oefenen, honderden pistolen en geweren en meer. Onze twee tourguides hebben het grootste plezier met z´n tweeen en vertellen voluit. Meest interessant is nog steeds hoe Colombia van zó onveilig naar relatief veilig is gegaan nadat Pablo Escobar is vermoord (en doet je laten denken dat sommige acties van de V.S. toch wel zijn effect hebben…). De grote maffialeiders wonen echter tegenwoordig veilig in de V.S. en niet meer in Colombia. Om 19.00 uur eet ik een pizza en ga erna naar het hostel. Totaal kapot slaap ik van 21.00 tot 22.30 uur en daarna zoek ik wat mensen op die vanavond gaan feesten. Er zijn twee groepen die uitgaan: de groep engelsen gaan naar een elektroparty op een mooie lokatie en de groep locals gaan naar een lokale bar. Ik ga liever met de locals mee en samen met Verónica loop ik die kant op. In de club kom ik een Colombiaan tegen die een tijdlang in België (Alberto) heeft gewoond en zijn Nederlandse vocabulair bestaat uit “appeltaart”en “flikker op man!” Ik dans wat met een vriendinnetje van hem en hij nodigt mij uit om morgen met hem en anderen te komen picknicken in het park. Later ga ik terug naar mijn groep en dans ik verder met Verónica. Wanneer de tent sluit vertrekt iedereen, maar Verónica wil nog wel mee naar een ander feest. De tent waar we naar toe gaan is echter zo goed als uitgestorven en na een uur houden we het hier wel voor gezien. Ook Verónica moet naar het hostel waar we nog even nahangen voordat ik haar rond 5.30 uur naar de taxi breng.

10-8 Om 9.00 uur ben ik echter alweer klaarwakker en na een chat met mam en mijn vriendjes en een douche loop ik wat over een rommelmarkt en ga erna proberen een bus te vinden om naar 87 street te gaan waar Alberto is. Onbegonnen werk, ik begrijp niks van dit bussysteem en elke bus die ik vraag of ie naar 87 gaat antwoort negatief. Ok, dan maar met de taxi! Ik zie Alberto nog niet en een man biedt zijn mobiele telefoon aan zodat ik hem kan bellen. Hij zegt dat ie om 14.00 uur er zal zijn en dat geeft mij nog een half uur de tijd om het “goede deel” van Bogotá te verkennen. Alles is echter dicht hier op zondag…”veilig maar saai” zullen we maar zeggen. Rond 14.00 uur komt hij en nemen we – na wat boodschappen te hebben gedaan – plaats in de groep. Alberto en de anderen zitten in de “couchsurfing-groep” van Bogotá. Dat houdt in dat zijn gratis ruimte aanbieden aan touristen die dit ook in hun huis doen. Het is een internationaal netwerk en interessant als je goedkoop wilt reizen (en je natuurlijk ook zelf mensen kan ontvangen thuis). Ik ben echter doodop en val na een half uur al in slaap in het park terwijl de rest actief zit te doen. Wanneer ik wakker wordt is het 16.00 uur en ga ik samen met Alberto nog even naar het Hardrockcafé. De terugweg ga ik met de transmilenio terug naar het historisch centrum waar ik nog even ronddwaal en wat foto´s maak van Plaza Bolivar voor de mensen thuis. Terug in het hostel haal ik samen met de groep Engelsen pizza´s en chill wat voor de T.V. Om 21.30 uur is het al bedtijd voor Bas…

11-8 Vandaag zal ik Bogota / Colombia en Zuid Amerika verlaten. Bogotá was (voor wat mij btereft) niet het mooiste deel van Colombia, maar ik vind het spijtig dat ik dit waanzinnige land en continent al moet gaan verlaten… Om 6.15 uur ben ik wakker en schrijf ik deze blog voordat ik onder de douche stap en mijn backpack klaar maak om te vertrekken. Om 9.00 uur heb ik met Veronica afgesproken om nog samen te gaan ontbijten en rond 11.00 uur neem ik afscheid van haar en ga ik met de taxi naar het vliegveld. Daar blijkt dat mijn vlucht niet om 13.30 uur vertrekt, maar pas om 14.45 uur. Het duurt echter allemaal een eeuwigheid om eerst in te checken, terug te gaan om een een vrijstelling voor belastingen te krijgen, daarna moet ik toch belasting betalen en dus wederom uit de lijn om te pinnen en 1,5 uur later kan ik eindelijk inchecken! Na een beetje rondlopen op het vliegveld vertrekt mijn vlucht nog een half uur later dan gepland en rond 15.30 uur vertrek ik (eindelijk) naar…